NEWS: THREE CURATORS SHARE THEIR VIEWS ON THE MMF MMXXI

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Gemma Fantacci, Luca Miranda, and Riccardo Retez — part of the Festival’s curatorial team — discuss the key themes and trends of the MMXXI edition and the rationale behind their programming. (Interview in Italian without subtitles)

IN ITALIAN

Gemma Fantacci is the curator of HACKTHECUBE, an exhibition platform that uses both the format and the problem-solving nature of the Rubik’s Cube. She received an M.A. in Arts, Markets and Cultural Heritage from IULM University and later enrolled in the Master of Arts in Game Design, combining her interest for art with new media, especially video games, machinima, and in-game photography. She is a regular contributor to ATP DIARY, an online magazine focusing on contemporary art. She is also the Communication Manager of the MILAN MACHINIMA FESTIVAL and co-curator of VRAL, an online platform exclusively dedicated to avantgarde machinima. A Ph.D candidate in Visual and Media Studies at IULM University, Gemma Fantacci lives and works in Milan.

Luca Miranda’s practice focuses on the relationship between reality and simulation. He is especially interested in the notion of the avatar as an aesthetic entity and its representational features. In his work, Miranda critically scrutinizes game mechanics and notions such as immersion, identification, and interpassivity. His work deals with the image of the avatar in contemporary culture. Miranda received a Master of Arts in TV, Cinema and New Media at IULM University, Milan, and previously a B.A. in Media and Art from the University of Bologna.

Riccardo Retez is a Doctorate candidate in the Visual and Media Studies program at IULM University, Milan, Italy. He is also a digital content creator specializing in contemporary visual culture including cultural studies and game studies. He is the author of Machinima Vernacolare (Concrete Press, 2020), the first academic study of the Rockstar Editor, a video editing software embedded in Grand Theft Auto V. He is currently studying live streaming culture.


Gemma Fantacci, Luca Miranda e Riccardo Retez — parte integrante del team curatorial del Festival — discutono i temi e i trend dell’edizione MMXXI e condividono alcuni criteri di selezione (intervista in italiano).

Gemma Fantacci è la curatrice di HACKTHECUBE, piattaforma espositiva che adotta la struttura e la logica del rompicapo del cubo di Rubik. Dopo aver conseguito una Laurea Magistrale in Arti, Patrimoni e Mercati presso l’Università IULM, nel 2018 ha ricevuto un Master of Arts in Game nel medesimo ateneo, coniugando l’interesse per l’arte con quello per i nuovi media, e in particolare per video games, machinima e game photography. Collabora regolarmente con ATP DIARY, magazine online di arte contemporanea, è la Communication Manager del Machinima Film Festival e co-curatore del progetto VRAL. Dottoranda nel Programma di Visual e Media Studies dell’Università IULM di Milano, Gemma vive e lavora a Milano.

Luca Miranda studia la relazione tra realtà e simulazione, l’avatar come entità estetica e le correlate dimensioni testuali e visive. Centrale, nella sua pratica artistica, è l’analisi delle meccaniche videoludiche, insieme alla riflessione critica sui concetti di immersione, identificazione ed interpassività. Investiga la figura dell’avatar nella cultura contemporanea. Ha conseguito una Laurea Magistrale in Televisione, Cinema e New Media presso l’Università IULM di Milano e una Laurea Triennale al D.A.M.S. dell’Università di Bologna.

Riccardo Retez è un dottorando in Visual e Media Studies presso l’Università IULM di Milano. Creatore di contenuti digitali che investigano la cultura visiva contemporanea, Retez si interessa di cultural studies e di game studies. È l’autore di Machinima vernacolare (Concrete Press, 2020), il primo studio accademico del Rockstar Editor, un software di montaggio presente in Grand Theft Auto V. Studia le culture del live streaming online.