BOOK: TRAVELOGUE

TRAVELOGUE is now available from Concrete Press.

TRAVELOGUE is a survey of audiovisual artworks made with or inspired by video games. Using machinima and interactive installations, fifteen artists examine the virtual automobile as medium, message, technological commodity, status symbol, interface, and prosthetics. Created through a process of appropriation and remix, these works lie at the intersection of fiction and documentation, performance and simulation, video art and experimental cinema.

This book is an extended catalogue of the exhibition TRAVELOGUE that I curated between September 7- 11 2016, in Mantua, Italy as part of Festivaletteratura 2016, featuring artworks by Max Almy and Teri Yarbrow, Hugo Arcier, Dave Ball, William Beaudine, Bob-Bicknell Knight, COLL.EO, Clint Enns, Matthew Hillock, JODI, Kristin Lucas, Victor Morales, Leonardo Sang, Palle Torsson. Available in bilingual edition (English and Italian) TRAVELOGUE is the follow-up to MACHINIMA. 32 conversazioni sull'arte del videogioco, which was released in 2017.

TRAVELOGUE is on sale on Blurb and Amazon US. It will soon be available on Amazon Italy.

TRAVELOGUE è una rassegna di opere audiovisive – machinima ed installazioni – realizzate per mezzo dei videogiochi. Quindici artisti internazionali esplorano l’automobile virtuale, ivi intesa come mezzo e messaggio, tecnologia e status symbol, interfaccia e protesi. Frutto di appropriazione e remix, queste opere si collocano all’intersezione tra narrazione e documentazione, performance e simulazione, videoarte e cinema sperimentale. Questo libro è il catalogo ampliato della mostra TRAVELOGUE curata da Matteo Bittanti nel settembre 2016) a Mantova, nell’ambito di Festivaletteratura 2016, con opere di Max Almy e Teri Yarbrow, Hugo Arcier, Dave Ball, William Beaudine, Bob-Bicknell Knight, COLL.EO, Clint Enns, Matthew Hillock, JODI, Kristin Lucas, Victor Morales, Leonardo Sang, Palle Torsson.

EVENT: GAME VIDEO ESSAY

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GAME VIDEO ESSAY

Curated by Matteo Bittanti

June 9 2019, 18:00 - 20:00

Museo Interattivo del Cinema (MIC)

Viale Fulvio Testi 121, Milano

Click here to register

We are delighted to announce that the MILAN MACHINIMA FESTIVAL is expanding beyond the annual event at IULM University. Starting this June, we will be curating a series of special events in collaboration with other festivals. For instance, we partnered with OLTRE LO SPECCHIO, a new retrospective about sci-fi and fantasy cinema curated by Stefano Locati which will take place on June 5-12 in Milan, Italy, to present a special program titled GAME VIDEO ESSAY. Featuring documentary machinima, i.e. Leonhard Muller’s Operation Hane Walk, Ismaël Joffroy Chandoutis’s SWATTED, Michael Frei’s Kids, Jonas Odell’s I was a winner, and Paolo Santagostino’s Willy, 48K About a Legend, GAME VIDEO ESSAY takes place on Sunday June 9 2019 between 6-8 pm at the Interactive Museum of Cinema (MIC) in Milan, GAME VIDEO ESSAY is free and open to the public, but you must RSVP here.

Click here to read the full program.

Check the trailer below


GAME VIDEO ESSAY

Curato da Matteo Bittanti

Domenica 9 giugno 2019, 18:00 - 20:00

Museo Interattivo del Cinema (MIC)

Viale Fulvio Testi 121, Milano

Clicca qui per registrarti

Siamo lieti di annunciare che il MILANO MACHINIMA FESTIVAL si espande oltre l'evento annuale organizzato dall'Università IULM. A partire da giugno, cureremo infatti una serie di eventi speciali in collaborazione con altri festival. Il primo, in ordine di tempo è OLTRE LO SPECCHIO una nuova retrospettiva sul cinema fantascientifico e fantasy curata da Stefano Locati che si terrà dal 5 al 12 giugno a Milano, Italia. Presenteremo un programma speciale intitolato GAME VIDEO ESSAY che propone una serie di machinima documentari, nello specifico Operation Jane Walk di Leonhard Muller, SWATTED di Ismaël Joffroy Chandoutis, Kids di Michael Frei, I was a winner di Jonas Odell, e Willy, 48K About a Legend di Paolo Santagostino, GAME VIDEO ESSAY si svolge domenica 9 giugno 2019 dalle 18 alle 20 al Museo Interattivo del Cinema (MIC) di Milano, GAME VIDEO ESSAY è gratuito e aperto al pubblico, ma è necessario registrarsi qui.

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MEDIA: SIGHT & SOUND ON THE ART OF MACHINIMA

"Machinima – a portmanteau of machine and cinema – the process of using real-time computer graphics engines to create a cinematic production [...] has existed for as long as in-game recording has been possible." Matt Turner aka Lost Futures provides a historical and critical overview of machinima, a digital form of filmmaking that lies at the crossroads of experimental cinema and video art that began with Miltos Manetas’ Miracle, for Sight & Sound magazine. A must read.


MEDIA COVERAGE: OUTCAST

Outcast, una delle più importanti testate italiane dedicate alla cultura videoludica e all’immaginario virtuale, ha dedicato un EPISODIO del suo WEEKLY podcast al Milan Machinima Festival.

Lo potete ascoltare qui.

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GAME TALK #3: JOSEPH DELAPPE IN MILAN!

On March 27 2019 between 18:00 and 19:00, Joseph Delappe will give a lecture in the ongoing GAME TALKS series at IULM University

JOSEPH DELAPPE

PLAYING POLITICS: HEADSHOT!

March 27 2019

18:00 - 19:00

Room 135/Aula 135 (terzo piano)

Università IULM (IULM 1)

Via Carlo Bo, 1 20143 Milan

PLEASE RSVP - REGISTRAZIONE NECESSARIA

Curated by the Master of Arts in Game Design at IULM University, GAME TALKS consist of lectures, presentations, and performances celebrating the culture, art, and creativity of video games. Situated at the intersection between game design, Game Art, and game studies, GAME TALKS are meant to stimulate, inspire, and surprise. 

All events are free and open to the public, but RSVP required

PLAYING POLITICS: HEADSHOT!

LANGUAGE: ENGLISH

In this talk, media artist and activist Joseph DeLappe will describe a lineage of creative projects and actions that function at the intersections of computer gaming, art/technology, and interventionist strategies engaging our geo-political contexts. DeLappe will detail an approach to considering computer gaming environments online as a new type of public space; within which he has conducted a series of interventionist performances and actions. These will include the 2006 project dead‐in‐iraq, to type consecutively, all names of America's military casualties from the war in Iraq into the America's Army first-person shooter online recruiting game. More recent projects include Elegy: GTA USA Gun Homicides (2018), a self-playing mod as a data visualizer of gun homicides in the United States as realized thru this hyper popular game title.

Joseph DeLappe is Professor of Games and Tactical Media at Abertay University in Dundee, Scotland. Works in online gaming performance, public engagements, participatory sculpture and electromechanical installation have been shown throughout the United States and internationally. He has developed works for venues such as Eyebeam Art and Technology in New York, The Guangdong Museum of Art, China and Transitio MX, Mexico City, among others. Creative works and actions have been featured widely in scholarly journals, books and in the popular media. In 2016 he collaborated with the Biome Collective in Dundee to create Killbox, a game about drone warfare that was nominated in 2017 for a BAFTA Scotland in the “Best Computer Game” category. In 2017 he was awarded Guggenheim Fellowship in the Fine Arts, one of the top awards for artists, writers and creatives in the United States.

PLEASE RSVP


POLITICA IN GIOCO: HEADSHOT!

LINGUA: INGLESE

In questo intervento, il media artist e attivista Joseph DeLappe descriverà un insieme di progetti e azioni creative che si collocano all’intersezione tra il videogioco, il nesso arte/tecnologia e le strategie di intervento in differenti contesti geopolitici. DeLappe propone un approccio alla teoria del videogioco online come un nuova categoria di spazio pubblico, all'interno della quale ha condotto negli ultimi quindici anni performance e interventi. Tra queste, dead-in-iraq (2006), nel quale ha digitato consecutivamente tutti i nomi delle vittime militari statunitensi della guerra in Iraq nel gioco di reclutamento online America’s Army. Più recente è Elegy: GTA USA Gun Homicides (2018), un mod del popolare action game di Rockstar Games, Grand Theft Auto V, che visualizza le statistiche sugli omicidi da arma da fuoco negli Stati Uniti.

Joseph DeLappe è Professor of Games and Tactical Media presso l’Abertay University di Dundee, Scozia. La sua pratica privilegia le performance di gioco online e in pubblico, la scultura partecipativa e le installazioni elettromeccaniche sono state esposte negli Stati Uniti e a livello internazionale. Ha creato installazioni site-specific per Eyebeam Art and Technology a New York, The Guangdong Museum of Art, Cina e Transitio MX, a Città del Messico, tra gli altri. Le sue opere e performance sono state citate su riviste accademiche, libri e mass media. Nel 2016 ha collaborato con il Biome Collective di Dundee per creare Killbox, un videogioco che tematizza l’uso dei droni finalista dei premi BAFTA 2017 nella categoria Best Computer Game. Nel 2017 ha ottenuto la Guggenheim Fellowship in the Fine Arts, uno dei riconoscimenti più prestigiosi per artisti, scrittori e creativi negli Stati Uniti.

REGISTRAZIONE NECESSARIA

GAME TALK #2: JENNA NG'S KEYNOTE

On March 13 2019, Professor Jenna NG discussed the past, present, and future of machinima at IULM University. Here’s the full talk:

MACHINIMA AND THE ALLURE OF EPHEMERALITY: GAMEPLAY, LIVE STREAMS & DIGITAL CULTURE

In this talk, Jenna Ng will address the explosion of interest in the live streaming of gameplay as witnessed in the popularity of Twitch, whose latest number of daily active users has reached 15 million, as well as other major platforms such as YouTube Gaming, Mixer, and Facebook Live. Specifically, the talk will link the current phenomenon of video game live streams with machinima and its origins in game demos and captured videogame play, arguing not only for live streams to be the next logical evolution for machinima, but also for a critical theorisation of screen media that pursues a realist trajectory, one which potentially works its way from neorealist cinema to drone culture.

Jenna Ng first trained as a finance lawyer in Singapore and London before switching to film studies, in which she obtained a PhD from University College London (UCL), and currently teaches film and interactive media at the University of York, UK. She is the editor of Understanding Machinima: Essays on Filmmaking in Virtual Worlds (Bloomsbury, 2013) and her current book project, Undoing the Screen: Space, Spectacle, Surface (Palgrave), explores the effacing of screen boundaries in relation to contemporary display technologies and the resulting erasure between images, objects, surfaces and spaces.


IL MACHINIMA E IL FASCINO DELL'EFFIMERO: GAMEPLAY, LIVE STREAMS E CULTURA DIGITALE

In questo intervento, Jenna Ng discute l’esplosione di interesse per il live streaming videoludico attestato dalla popolarità di Twitch, il cui numero di utenti attivi su base quotidiana ha superato i quindici milioni e a cui si aggiungono piattaforme come YouTube Gaming, Mixer e Facebook Live. Secondo Jenna, il fenomeno dei live stream dei videogiochi è collegato al machinima e alle origini della cultura demo e dei replay e per questo motivo definisce il live stream come l’evoluzione del machinima. Jenna propone inoltre un inquadramento teorico dei media schermici che persegue l’imperativo estetico del realismo collegando il cinema neorealista alla cultura del drone.

Formatasi inizialmente come avvocato finanziario a Singapore e a Londra, per dedicarsi successivamente alla filmologia, Jenna Ng ha conseguito un dottorato di ricerca alla University College London (UCL). Oggi insegna cinema e media interattivi all'Università di York, nel Regno Unito. Ha curato l’antologia Understanding Machinima: Essays on Filmmaking in Virtual Worlds (Bloomsbury, 2013) e sta lavorando a Undoing the Screen: Space, Spectacle, Surface (Palgrave), che esplora il concetto di bordo in relazione alle nuove tecnologie di visualizzazione e la cesura tra immagini, oggetti, superfici e spazi

Discover GAME TALKS at IULM University.

MMF 2019: D-DAY!

Buonasera e benvenuti.

Siamo felici di presentare la seconda edizione del MILAN MACHINIMA FESTIVAL e di condividerne con voi il programma.

Le opere che vedremo questa sera sono state selezionate attraverso un doppio processo: una open call internazionale e inviti ad personam. I contributi ricevuti sono stati valutati da una giuria internazionale formata da studiosi e critici, artisti e curatori che in questa sede vogliamo ringraziare.

Nello specifico:

  • Valentino Catricalà (Direttore artistico del Media Art Festival di Roma e curatore di numerose mostre a livello internazionale);

  • Marco De Mutiis (artista e Digital curator del Fotomuseum Winterthur);

  • Stefano Locati (membro del Comitato scientifico del Ca’ Foscari Short Film Festival di Venezia, Co-direttore dell’Asian Film Festival di Bologna, critico cinematografico e docente universitario all’Università IULM);

  • Henry Lowood (Curatore per la Germanic Collections e l’History of Science and Technology Collections all’Università di Stanford, studioso di videogiochi e autore di numerosi libri sui game studies);

  • Jenna NG (Docente di cinema e media interattivi all’Università di York in Gran Bretagna) che mercoledì ha tenuto un’appassionante lezione sul presente, passato e futuro del machinima.

Jenna NG, 1

Jenna NG, 1

Il titolo della seconda edizione è UNCANNY, PERTURBANTE.

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Il termine - reso celebre da un saggio di Sigmund Freud pubblicato esattamente un secolo fa - indica un fenomeno percettivo che contraddistingue esperienze insieme familiari e anomale. Abbiamo declinato questo tema all’interno di un programma in cui glitch, shock e inquietanti ripetizioni alludono al crescente senso di smarrimento individuale e collettivo nell’era degli algoritmi, dei Big Data e dell’intelligenza artificiale. Per quanto diverse, le opere sono accomunate da preoccupazioni ricorrenti. A loro modo, incoraggiano una riflessione sulla relazione tra autenticità e performance, identità e presentazione/preservazione del sé.

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Complessivamente, quest’anno presentiamo quattordici audiovisivi, il doppio dell’anno scorso - come potrete notare, rispetto alla passata edizione, il numero di opere italiane è quadruplicato - suddivisi in tre segmenti, intitolati rispettivamente NON-FICTION, FICTION e DOC.

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Partiamo.

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La prima tranche prevede sei cortometraggi che raccontano, a modo loro, il caos di una società in cui l’information overload, l’automazione e la logica algoritmica sembrano presagire un futuro post-umano. La seconda opera di questa selezione, Perpetual Spawning dell’olandese Bram Ruiter, si è aggiudicato la menzione speciale della critica.

Invitandovi gentilmente a silenziare i vostri smartphone, vi auguriamo una buona visione. Ci rivediamo tra circa trenta minuti per l’introduzione della seconda tranche.

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Ben ritrovati. Le opere che compongono la seconda sezione, FICTION, sollecitano una riflessione critica sul concetto di identità nell’era digitale. L’avatar, il sosia, il doppelganger, sono al tempo stesso un’idealizzazione del sé, una proiezione fantasmatica, ma anche il punto di contatto tra ciò che sta dentro e fuori lo specchio, pardon, schermo: un’estensione e, al tempo stesso, un’amputazione, in senso mcluhaniano. Il doppio è un ritratto, ma anche la sua negazione: cosa succede quando la replica è dotata di vita propria?

Come la precedente tranche, anche questa ha una durata di circa trenta minuti.

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Siamo giunti alla sezione conclusiva, DOC, che include due mediometraggi, vincitori di numerosi riconoscimenti a livello internazionale. In entrambi i casi, il videogioco diventa uno strumento per riflettere sugli effetti collaterali della simulazione, dentro e fuori dallo schermo. Nel primo, SWATTED, le attività nefaste dei troll statunitensi hanno ripercussioni tragiche. Nel secondo, OPERATION JANE WALK, le dérive situazioniste diventano un’opportunità per esaminare le logiche urbane in un contesto simulacrale.  


MMF 2019: IT'S UNCANNY!

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The MACHINIMA FILM FESTIVAL returns to Milan on March 15 2019 during the Milano Digital Week

Featuring a selection of artworks created by artists appropriating, repurposing, and remixing commercial video games, the MMF includes short films and experimental works created by Lisa Carletta, COLL.EO, Joseph DeLappe, Kara Gut, Ismaël Joffroy Chandoutis, Chris Keric, Luigi Marrone, Luca Miranda, Leonhard Müellner, Bram Ruiter, Brenton Smith, Petra Szeman, Twee Whistler and Brent Watanabe.



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This year’s theme is the UNCANNY, the perceptual phenomenon caused by experiences that are at once familiar and alien. Disquieting visions pervade an eclectic program in which glitches, shocks, and disturbing repetitions become a metaphor for societal chaos in the age of algorithms, surveillance capitalism, and artificial intelligence. These alternative narratives question the relationship between authenticity and performance, identity and self preservation in everyday (digital) life. Two longer documentary works examine the unexpected side (effects) of virtual gaming.

Curated by Matteo Bittanti and presented by Gemma Fantacci, the MILAN MACHINIMA FESTIVAL 2019 is organized by the Master of Arts in Game Design at IULM University. Admission is free upon registration. The screenings take place in Sala dei 146 located in the IULM Open Space.

MMF 2019: NOW LIVE ON THE MILAN DIGITAL WEEK WEBSITE

Between March 12 -17 2019, the city of Milan will host 530 events on the theme of technology, innovation, design, and art under the (very large) umbrella of the Milano Digital Week. The Milan Machinima Festival sits at the intersection of these domains. Don't forget to register for the MMF and make sure to check out all the events!

Milano Digital Week 2019

MMF2019: KEYNOTE SPEAKER ANNOUNCED!

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JENNA NG

MACHINIMA AND THE ALLURE OF EPHEMERALITY: GAMEPLAY, LIVE STREAMS & DIGITAL CULTURE/IL MACHINIMA E IL FASCINO DELL'EFFIMERO: GAMEPLAY, LIVE STREAMS E CULTURA DIGITALE

MARCH 13 2019/13 MARZO 2019

18:00 - 19:00

Seminar Room/Aula seminari

Università IULM (IULM 1)

Via Carlo Bo, 1

20143 Milan

PLEASE RSVP - REGISTRAZIONE NECESSARIA

The talk is in English/La presentazione è in inglese


Siamo felici di annunciare che la professoressa Jenna Ng terrà un intervento al Machinima Festival di Milano mercoledì 13 marzo 2019 alle ore 18.00 presso l'Università IULM. Intitolato "Machinima e il fascino dell'effimero: gameplay, live stream e cultura digitale", l'evento è gratuito e aperto al pubblico ma la registrazione è obbligatoria. Il talk di NG fa parte del ciclo di incontri GAME TALKS 2019, curata dal Master of Arts in Game Design della IULM.

In questo intervento, Jenna Ng discute l’esplosione di interesse per il live streaming videoludico attestato dalla popolarità di Twitch, il cui numero di utenti attivi su base quotidiana ha superato i quindici milioni e a cui si aggiungono piattaforme come YouTube Gaming, Mixer e Facebook Live. Secondo Jenna, il fenomeno dei live stream dei videogiochi è collegato al machinima e alle origini della cultura demo e dei replay e per questo motivo definisce il live stream come l’evoluzione del machinima. Jenna propone inoltre un inquadramento teorico dei media schermici che persegue l’imperativo estetico del realismo collegando il cinema neorealista alla cultura del drone.

Formatasi inizialmente come avvocato finanziario a Singapore e a Londra, per dedicarsi successivamente alla filmologia, Jenna Ng ha conseguito un dottorato di ricerca alla University College London (UCL). Oggi insegna cinema e media interattivi all'Università di York, nel Regno Unito. Ha curato l’antologia Understanding Machinima: Essays on Filmmaking in Virtual Worlds (Bloomsbury, 2013) e sta lavorando a Undoing the Screen: Space, Spectacle, Surface (Palgrave), che esplora il concetto di bordo in relazione alle nuove tecnologie di visualizzazione e la cesura tra immagini, oggetti, superfici e spazi.


We are delighted to announce that Professor Jenna Ng will be giving a keynote speech at the Milan Machinima Festival on Wednesday March 13 2019 at 18.00 at IULM University. Titled “Machinima and the allure of ephemerality: gameplay, live streams & digital culture”, the event is free and open to the public but registration is mandatory. NG’s talk is part of the 2019 GAME TALKS series curated by the Master of Arts in Game Design at IULM University.

In this talk, Jenna Ng will address the explosion of interest in the live streaming of gameplay as witnessed in the popularity of Twitch, whose latest number of daily active users has reached 15 million, as well as other major platforms such as YouTube Gaming, Mixer, and Facebook Live. Specifically, the talk will link the current phenomenon of video game live streams with machinima and its origins in game demos and captured videogame play, arguing not only for live streams to be the next logical evolution for machinima, but also for a critical theorisation of screen media that pursues a realist trajectory, one which potentially works its way from neorealist cinema to drone culture.

Jenna Ng first trained as a finance lawyer in Singapore and London before switching to film studies, in which she obtained a PhD from University College London (UCL), and currently teaches film and interactive media at the University of York, UK. She is the editor of Understanding Machinima: Essays on Filmmaking in Virtual Worlds (Bloomsbury, 2013) and her current book project, Undoing the Screen: Space, Spectacle, Surface (Palgrave), explores the effacing of screen boundaries in relation to contemporary display technologies and the resulting erasure between images, objects, surfaces and spaces.

MMF 2019: JURY PANEL ANNOUNCED!

Milan, September 29 2018 - The MILAN MACHINIMA FESTIVAL is delighted to announce its 2019 Jury panel, comprising an international cadre of critics, curators, and scholars: Valentino Catricalà, Marco De Mutiis, Stefano Locati, Henry Lowood, and Jenna NG. The judges will award a Critics’ Prize to the most original, groundbreaking, creative machinima of 2018.

The MMF 2019 will take place on March 15, 2019 at IULM University in Milan.

Read the jurors’ profiles below:

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Valentino Catricalà

Scholar, curator of contemporary art, and critic, Valentino Catricala received his PhD at the Roma Tre University, where he currently works as a Post Doc Researcher. He is also a researcher and coordinator of the Art and Media programs at the Fondazione Mondo Digitale and is artistic director of the Media Art Festival of Rome (MAXXI). He has carried out research in important centers such as the Karlsruhe ZKM, the Tate Modern, the University of Dundee. Catricalà investigates the relationship between art, technology, and filmmaking. He has written several essays published in books and academic journals and has participated in international conferences. He is the author of the book Media Art. Art perspectives towards the 21st century. Stories, theories, preservation (Mimesis, 2016), Catricalà is the curator of the Creative Europe project ENLIGHT for SPECTRA Festival (Aberdeen), Media Art Festival (Rome), Article Biennale (Stavanger).

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Marco de Mutiis

Marco De Mutiis is an artist working with different media and technologies and with an interest in issues of perception and communication. Often re­-engineering and transforming old analog and mechanical  devices,  De Mutiis  creates  kinetic installations that concern with communication, language and physicality. Graduated with distinction from the MFA program at the School of Creative Media (City University of Hong Kong), he has shown his works internationally in festivals and galleries. He has been the recipient of the Bloomberg Digital Arts Initiative in 2013. He has worked as a senior research associate and part-time lecturer at City University of Hong Kong and he is currently working as Digital Curator at Fotomuseum Winterthur. He is currently working on his PdD at the University of Lucerne, Switzerland and IULM University in Milan.

 
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Stefano Locati

Stefano Locati is a Teaching Assistant at IULM University in Milan. He is a member of the Scientific Committee of the Ca' Foscari Short Film Festival in Venice, Italy and the Co-Director of the Asian Film Festival in Bologna. Locati received his Doctorate in Literature and Media: Narrative Theory and Languages. His research focuses on transmedia storytelling and Asian cinema. He is the author of Il nuovo cinema di Hong Kong: Sguardi dopo l’hand-over (2014, with Emanuele Sacchi) and Evolution. Darwin and Cinema (2014, with Elena Canadelli). He is currently working on a new book on Asian cinema.

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HENRY LOWOOD

Henry Lowood is Curator for Germanic Collections and Curator for History of Science & Technology Collections in the Stanford University Libraries. As a curator, he is part of the Humanities Research Group in Green Library, the Department best known for the Lane Reading Room and a wonderful group of colleagues. Henry Lowood has written several essays on such topics as game studies, game preservation, and machinima. Among his most recent books are The Machinima Reader (2012) with Michael Nitsche and Debugging Game History (2016) with Raiford Guins, both published by MIT Press and Machinima! Teorie, pratiche, dialoghi with Matteo Bittanti in 2013, published by Edizioni Unicopli.

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JENNA NG

Jenna NG is an Anniversary Research Lecturer in Film and Interactive Media in the Department of Theatre, Film and Television at the University of York, in the UK where she designed and taught a wide range of cinema and digital media courses, including convening and teaching the module, "Coding the Frame: Space and Time with Digital Media", for the Screen Media and Cultures MPhil at Cambridge, and supervised several MPhil essays and theses. Jenna NG works primarily on theoretical, cultural and critical analyses intersecting digital and visual culture, with particular interests in the imaging technologies of CGI, mobile media, haptic devices, motion and virtual capture systems. Her research interests also include the philosophy of technology, the posthuman, computational culture and the digital humanities. Among her many publications, she edited Understanding Machinima, Essays on filmmaking in virtual worlds published in 2013 by Bloomsbury.

 

CALL FOR ENTRIES: MACHINIMA FILM FESTIVAL 2019

We are delighted to announce our official call for entries for the second edition of the MACHINIMA FILM FESTIVAL, slated for March 2019.

The MACHINIMA FILM FESTIVAL returns to IULM University (Milan, Italy) on March 15 2019 during the Milano Digital WeekSponsored by the City of Milan, Department of Digital Transformation and Public Services, the Milano Digital Week celebrates the driving forces that are reshaping work, leisure, and learning. By highlighting the interplay behind production and consumption made possible by digital technology, MDW connects citizens, companies, institutions, universities, and research centers. 

Filmmakers and video artists engaged in the practice of appropriation, re-purposing, and creative remix of video games are encouraged to send us their work for consideration. All submission will be judged by an international panel of jurors, which will be revealed in September 2018, and a selected number will be featured in the main program.

Screenings of selected works will be curated around different themes, to be announced. The most interesting submissions are those which seek to capture or highlight a specific facet of contemporary life - from politics to art, from violence to creativity, from technology to ideology - through the aesthetic lenses of digital gaming.

The deadline for submissions is December 8, 2018.

The full program will be announced in March 2019.

Please carefully read our simple submission guidelines and requirements below before sending your work.

INTERNATIONAL OPEN CALL FOR NEW MEDIA ARTWORKS

GUIDELINES:

  • Submissions must be 10 minutes or less in length. The minimum duration is 1 minute. 

  • Submissions must feature machinima made with specifically with video games (not virtual worlds, like Second Life)

  • Submissions must have been produced between January 1, 2018 and December 1, 2018.

  • Acceptable submission formats: Digital video files only.

  • Acceptable exhibition formats: mp4, avi, mpg, Quicktime file (ProRes 422)

  • One-time, nominal submission fee: $15 payable via PayPal to the festival organizers.

  • An accompanying artist statement no longer than 500 words.

  • Submission deadline: December 8, 2018.

  • Please send your submission through FilmFreeway by clicking the button below


Siamo felici di annunciare il bando ufficiale per la partecipazione alla seconda edizione del MACHINIMA FILM FESTIVAL, in programma il 15 marzo 2019 a Milano. 

Il MACHINIMA FILM FESTIVAL torna all'Università IULM di Milano nell'ambito della Milano Digital Week 2019. Promossa dal Comune di Milano, Assessorato alla Trasformazione Digitale e Servizi Pubblici, la Milano Digital Week propone le più interessanti iniziative che stanno trasformando il lavoro, il tempo libero, la formazione e le dinamiche della progettazione e della produzione attraverso le tecnologie digitali. Un’opportunità di riflessione e confronto per cittadini, aziende, istituzioni, università e centri di ricerca, un modo altro di conoscere e di aprire una finestra sul domani.  

Incoraggiamo cineasti e video artisti impegnati nella pratica di appropriazione, riproposizione e remix creativo di videogiochi ad inviare i loro cortometraggi. Tutte le proposte saranno giudicate da una giuria internazionale che sarà annunciata nel settembre 2018. Le opere selezionate saranno inserite in un programma che si articola su diversi temi. I machinima saranno proiettati sul grande schermo di una sala cinematografica del campus IULM. Le proposte più interessanti sono quelle che mirano ad illuminare un peculiare aspetto della vita contemporanea - dalla politica all'arte, dalla violenza alla creatività, dalla tecnologia all'ideologia - attraverso il filtro del gioco digitale.

La scadenza per la presentazione delle proposte è l’8 dicembre 2018.

Il programma completo sarà annunciato nel marzo 2019.

Prima di inviare le proposte, vi preghiamo di leggere attentamente le linee guida e i requisiti per la presentazione.

CHIAMATA APERTA INTERNAZIONALE PER NUOVE OPERE MULTIMEDIALI

Linee guida e requisiti:

  • I cortometraggi devono avere una durata massima di 10 minuti, mentre la durata minima è 1 minuto.

  • I machinima devono essere essere realizzati esclusivamente con video giochi, non con mondi virtuali come Second Life. 

  • Tutte le proposte devono essere state realizzate tra il 1 gennaio 2018 e il 1 dicembre 2018.

  • Formati di consegna: solo file digitali, mp4, avi, mpg, Quicktime file (ProRes 422)

  • Tassa di presentazione nominale una tantum: $15 oppure da pagare tramite PayPal agli organizzatori del festival.

  • Una dichiarazione dell'artista non più lunga di 500 parole, che descrive le intenzioni sottese all'opera.

  • Data di scadenza di invio delle proposte: 8 dicembre, 2018.

  • Per inviare le vostre proposte, vi preghiamo di utilizzare la piattaforma FilmFreeway, cliccando sull'icona sottostante: