Il nostro progetto

Il Milan Machinima Festival (MMF) celebra i migliori machinima e i registi che utilizzano i videogiochi e le tecnologie correlate. Questo evento annuale propone una selezione di video creati con il videogioco da artisti e filmmaker internazionali il cui lavoro si colloca all’intersezione tra videoarte, cinema, animazione e videogioco. Le opere presentate sono scelte da una giuria internazionale e da un’équipe di curatori sulla base della rilevanza culturale, eccellenza artistica e stile innovativo. La selezione esemplifica l’ingegnosità, la diversità e la creatività delle pratiche di gioco video. In aggiunta a un bando, aperto a registi esordienti e studenti, il Festival presenta una serie di programmi curati. Ci impegniamo a fornire qualità, attività formativa e accesso a tutti i membri della nostra comunità: pubblico, studenti, partner, sostenitori, volontari e personale. In aggiunta alle pratiche curatoriali, organizziamo conferenze, seminari, workshop nonché proponiamo pubblicazioni mirate per sviluppare un’alfabetizzazione, una consapevolezza culturale e un apprezzamento per il machinima come forma d’arte.

Per contattare i curatori,cliccate qui

Our vision

The Milan Machinima Festival (MMF) is a celebration of the world’s best machinima and filmmakers who utilize video games and related technologies. This annual event features a diverse selection of game-based videos created by talented artists and practitioners whose work intersects video art, cinema, animation, and gaming. The showcased artworks are chosen by an international panel of jurors and a team of curators based on their cultural significance, artistic excellence, and innovative style. We believe that the Festival’s selection represents the ingenuity, diversity, and creativity of game-based video practices. In addition to an open call for submissions, which welcomes first-time filmmakers and students, the Festival presents a variety of curated programs. Our mission is to provide quality, education, enrichment, access, and enjoyment to all members of our growing community, including audiences, students, partners, supporters, volunteers, and staff. This involves offering a range of activities such as lectures, seminars, workshops, publications, and more, which help develop literacy skills, cultural awareness, and an appreciation of machinima as an art form.

To contact us,click here


Storia

Il Milan Machinima Festival è stato introdotto nel 2018 da Matteo Bittanti come seguito della mostra GAME VIDEO/ART. A Survey all’Università IULM, che ha co-curato con Vincenzo Trione e gli studenti della Laurea Magistrale in Arte, patrimoni e mercato. Nell’aprile 2020 è stata introdotta VRAL, una piattaforma online curata da Matteo Bittanti con l’iniziale collaborazione con Gemma Fantacci, per espandere il Milan Machinima Festival. Le edizioni 2018 e 2019 del festival sono state organizzate all’Università IULM, mentre le edizioni 2020 e 2021 si sono svolte online a causa della pandemia COVID-19. Dal 2018 al 2020, il Festival è stato organizzato in collaborazione con il Master of Arts in Game Design dell’Università IULM in partnership con GameScenes. Le edizioni 2022 e 2023, oltre a un ricco programma online, sono state accompagnate da una proiezione speciale al Museo del Cinema Interattivo di Milano. Nel 2024 il festival è tornato in IULM, continuando la sua tradizione di innovazione e inclusione nel campo del machinima.

Per conoscere lo staff del MMF, cliccate qui

History

Initiated in 2018 by Matteo Bittanti, the Milan Machinima Festival emerged as a continuation of the international exhibition GAME VIDEO/ART. A Survey, which Bittanti co-curated with Vincenzo Trione and students from the M.A. in Arts, Heritage, and Markets at IULM University, Milan. In April 20202, to broaden its reach and include diverse perspectives, MMF introduced VRAL, an online platform, curated by Bittanti and assisted by Gemma Fantacci for the first season. Initially hosted at IULM University in 2018 and 2019, the festival transitioned online for the 2020 and 2021 editions due to the COVID-19 pandemic. From 2018 to 2020, MMF was a collaborative effort with the Master of Arts in Game Design at IULM University and GameScenes. The festival expanded in 2022 and 2023 to include special screenings at the Museum of Interactive Cinema in Milan, alongside a comprehensive online program. The 2024 edition marked the festival’s return to IULM University, continuing its tradition of innovation and inclusion in the field of machinima.

For more information about the staff, click here


Edizioni precedenti

Past editions