NEWS: IONO ALLEN, A FILMMAKER IN SECOND LIFE

In real life, Iono Allen (née Bernard Capitaine) is a system engineer who builds transportation systems. But in Second Life — which he discovered in 2007 — Allen is a collector, gallerist and, above all, filmmaker. He has been experimenting with machinima for almost fifteen years, developing an eclectic series of video productions in collaboration with several others artists and performers. A cinephile since early age, Allen found in machinima a new art form, situated at the intersection of cinema, video art, and performance art. His style combines storytelling with avant-garde aesthetics, juxtaposing realistic settings and characters with more abstract forms. When asked about the future of machinima, in 2012 Allen replied:

All this is going to be mixed, and there will be, in one or two years or maybe later, something with a name, which would be cinema, video and machinima. There would be something; maybe it will be called machinima or not. And for me this period is very important. For me, it is like the period when cinema was born. (note 1)

His prediction has come true: machinima has evolved into a fully fledged medium, although the very term has come under scrutiny recently from critics and scholars alike.

In this interview, specifically produced for the MILAN MACHINIMA FESTIVAL, the otherwise elusive Allen openly discusses his filmmaking practice in Second Life.

This year, the MILAN MACHINIMA FESTIVAL pays homage to this prolific ethnographer in a virtual world with a retrospective curated by Gemma Fantacci, Luca Miranda, and Riccardo Retez. The 2020 IN FOCUS section was dedicated to another artist-filmmaker in Second Life, Saveme Oh.

NOTE

Iono Allen, quoted in in Phyllis Johnson, Donald Pettit, Machinima. The Art and Practice of Virtual Filmmaking, 2012, p. 238.

Iono Allen, Dance in Between, 2020

Iono Allen, Dance in Between, 2020

Nella vita reale, Iono Allen (Bernard Capitaine) è un ingegnere specializzato nella progettazione di sistemi di trasporto. Ma in Second Life — che ha scoperto nel 2007 — è un collezionista, gallerista e, soprattutto, regista. Sperimenta l’arte del machinima da quasi quindici anni, sviluppando video in collaborazione con altri artisti e performer. Cinefilo sin dalla tenera età, Allen ha trovato nel machinima una nuova forma d’arte, collocata all’incrocio tra cinema, video arte e performance art. Il suo stile combina visual storytelling e un’estetica d’avanguardia, giustapponendo ambientazioni realistiche e personaggi con forme più astratte. Alla domanda sul futuro del machinima, nel 2012 Allen aveva risposto:

Tutto finirà per convergere e tra uno o due anni, o forse più tardi, ci sarà qualcosa di nuovo, un nuovo genere, nato dal connubio tra cinema, video e machinima. Forse si chiamerà machinima o forse no. Per me questa fase di sperimentazione è molto importante. È paragonabile all’avvento del cinema. (nota 1)

La sua previsione si è avverata: il machinima è diventato un medium tout court, anche se il termine stesso è stato recentemente messo in discussione da alcuni critici e studiosi.

In questa intervista, prodotta appositamente per il MILAN MACHINIMA FESTIVAL, l’elusivo Allen discute candidamente della sua pratica cinematografica in Second Life.

Quest’anno, il MILAN MACHINIMA FESTIVAL rende omaggio a questo prolifico etnografo nei mondi virtuali con una retrospettiva a tema curata da Gemma Fantacci, Luca Miranda e Riccardo Retez, che fa seguito alla sezione IN FOCUS dedicata a Saveme Oh dell’edizione 2020.

NOTA

Iono Allen, cit. in Phyllis Johnson, Donald Pettit, Machinima. The Art and Practice of Virtual Filmmaking, 2012, p. 238.