ONLINE PROGRAM

COUNTER-NARRATIVES

INTRODUCED BY/INTRODOTTO DA MATTEO BITTANTI

INTERVIEWS BY/INTERVISTE DI MATTEO BITTANTI, GEMMA FANTACCI AND RICCARDO RETEZ

MARCH 19-26 2023/19-26 MARZO 2023 (ONLINE)

 

DESCRIZIONE DEL PROGRAMMA

PROGRAM DESCRIPTION

Una “contro-narrazione” è una spiegazione alternativa che rigetta le narrazioni dominanti in una determinata società. Spesso le contro-narrazioni fanno luce sulle prospettive e sulle esperienze delle comunità emarginate, fornendo una comprensione più articolata e sfumata di questioni sociali o eventi storici. Gli artisti e i registi contemporanei usano spesso le contro-narrazioni per sfidare le norme culturali o sociali stabilite, sovvertendo le ideologie dominanti che circondano le figure politiche, i ruoli tradizionali di genere o gli stereotipi razziali. Creando contro-narrazioni, gli artisti possono sfidare lo status quo, rovesciando le narrazioni culturali perpetuate dai media e dalle istituzioni per offrire nuovi modi di comprendere il mondo in cui viviamo.

Il programma Counter-Narratives presenta opere di Martin Bell, Colin Stagner, Nanut Thanapornrapee e Rhett Tsai (Yuxiao Cai). Il regista britannico Martin Bell racconta la storia di Douglas Clark, un giocatore di rugby che si ritrova sui campi di battaglia della Prima Guerra Mondiale a Ypres e si affida alle sue abilità atletiche per salvare se stesso e i suoi compagni da pallottole, granate e gas. Colin Stagner si appropria di Minecraft per raccontare una missione spaziale. Tale of Two Thailands di Nanut Thanapornrapee fa parte del progetto This History is Auto-Generated che reimmagina la storia politica della Thailandia utilizzando il generatore di testi AI GPT-3. Infine, How Deep Is the Dark Water? di Rhett Tsai esplora le complessità della guerra per mezzo del medium del videogioco sperimentale, ivi riproposto sotto forma di machinima.

Queste opere saranno disponibili sul sito del Milano Machinima Festival tra il 19 e il 25 marzo.

A “counter-narrative” is an alternate storyline or explanation that disrupts prevailing narratives within a given society or culture. Often, counter-narratives shed light on the perspectives and experiences of marginalized communities, providing a more intricate and comprehensive understanding of social issues or historical events. Contemporary artists and filmmakers frequently use their craft as a means of challenging established cultural or societal norms, subverting the dominant ideologies surrounding political figures, traditional gender roles, or racial stereotypes. By creating counter-narratives, artists can challenge the status quo, upending cultural narratives perpetuated by mainstream media and institutions, and offer novel ways of understanding our world.

The Counter-Narratives program features works by Martin Bell, Colin Stagner, Nanut Thanapornrapee, and Rhett Tsai (Yuxiao Cai). British filmmaker Martin Bell tells the story of Douglas Clark, a former rugby player who found himself on the WW1 battlefields of Ypres and relied on his old skills to save himself and his fellow soldiers from shot, shell and poison gas. Colin Stagner appropriates Minecraft to create a thought-provoking journey through space. Nanut Thanapornrapee’s Tale of Two Thailands is a part of a larger project entitled This History is Auto-Generated consisting of several videos and an interactive novel reimagining Thailand’s political history by using AI-text generator GPT-3. Finally, Rhett Tsai’s How Deep Is the Dark Water? is an immersive exploration of the complexities of war within the medium of experimental video games.

All these works will be available on the Milan Machinima Festival website between March 19-25.


ONLINE SCREENING

Per un’esperienza di visione ideale, consigliamo vivamente di abilitare la modalità a schermo intero.

For an ideal viewing experience, we strongly recommend enabling full screen mode.


MARTIN BELL

PRAZINBURK RIDGE

digital video/machinima, color, sound, 10’, 2022, England


COLIN STAGNER

PICTURES OF AN EXPEDITION

digital video/machinima, color, sound, 6’ 07”, 2022, United States of America


NANUT THANAPORNRAPEE

THIS HISTORY IS AUTO-GENERATED: A TALE OF TWO THAILANDS

digital video/machinima, color, sound, 9’ 57’’, Thailand, 2022


RHETT TSAI (YUXIAO CAI)

HOW DEEP IS THE DARK WATER?

machinima/digital video, color, sound, 16’ 26”, China