KARA GÜT

THE NEO AVANT-GARDE

MARCH 19-26 2023/19-26 MARZO 2022 (ONLINE)

Introduced by/Introdotto da Matteo Bittanti

HURT/COMFORT

digital video/machinima, color, sound, 11’ 34”, 2022, United States of America


Un machinima formato da diverse situazioni, Hurt/Comfort esplora il concetto della confessione attraverso la lente del live-streaming. I quattro episodi — intitolati The Character, The Camera, Fandom e To Trade Places rispettivamente— sono impregnate di una qualità perturbante che lascia agli spettatori un profondo senso di disagio. Lo streamer, mentre gioca a Elden Ring, si produce in un accorato monologo con un pubblico invisibile. Tuttavia, il video prende una piega storta quando l’immagine dello streamer comincia a sfuocarsi, rendendolo inerme and inerte dietro una nuvola impenetrabile. Le confessioni sono pronunciate da un luogo del subconscio, che produce un’aria di cruda onestà e vulnerabilità. Mentre lo streamer cerca di superare la sua straziante situazione, appare un dialogo in chat che gli fornisce conforto e solidarietà. Gradualmente, il dialogo in chat si evolve in un secondo avatar nel gioco e i due si “scambiano di posto”. La simbiosi che ne deriva è affascinante e inquietante al tempo stesso. Hurt/Comfort è un tentativo di decostruzione del sé, e la relazione tra la chat e il livestreamer è una miscela di dialogo socratico e fanfiction hurt/comfort.

A machinima comprising a series of vignettes, Hurt/Comfort explores the concept of the confession through the lens of live-streaming. The four segments — titled The Character, The Camera, Fandom, and To Trade Places respectively — are imbued with a haunting quality that leaves viewers feeling a sense of dread and unease. The streamer, while playing Elden Ring, engages in a heartfelt monologue with an invisible audience. However, the video takes a twisted turn as the streamer’s image is distorted, rendering them helpless behind a gaussian blur. The confessions themselves are spoken from a place of subconsciousness, which creates an air of raw honesty, vulnerability and (perceived) authenticity. As the streamer attempts to navigate their harrowing predicament, a chat dialogue appears, providing comfort and sympathy to the streamer. Gradually, the text conversation evolves into a second avatar in the game, and the two “trade places.” The resulting symbiosis is both fascinating and unsettling. Hurt/Comfort is an attempt to deconstruct the self, and the relationship between the chat and livestreamer is a blend of socratic dialogue and hurt/comfort fanfiction.

L’ARTISTA

Kara Güt indaga i nuovi contorni dell'intimità umana plasmati da uno stile di vita online sempre più pervasivo, dal distacco costruito dalla realtà e dalle dinamiche di potere del virtuale. Utilizzando immagini e media basati sullo schermo, Güt esplora la necessità ontologica di alcuni spazi digitali. Si interessa in particolare a come la conversazione patriarcale all'interno di questi contesti possa essere sovvertita dall'intervento degli artisti e dei partecipanti per generare nuovi significati. Lavorando con il video, la cattura dello schermo, il web, i videogiochi e altri spazi digitali, Güt crea opere d'arte di natura scultorea. È interessata a esprimere il mythos del digitale e le sue manifestazioni nel regno fisico. Questa nozione - che assume la forma di oggetti che giocano con il linguaggio, la traduzione, la finta intimità, il consumismo e la metamorfosi nata dal mito del digitale e dagli stili di vita di internet - informa la sua pratica. Artista multidisciplinare con un master alla Cranbrook Academy of Art, Güt ha ricevuto il Peter MacKendrick Endowment for Visual Artists ed è stata pubblicata, tra gli altri, su Refigural Magazine, The Unstitute e il Detroit Center for Contemporary Photography. Le sue opere fanno parte della collezione del Cranbrook Art Museum e di diverse collezioni private. Attualmente Güt vive e lavora a Columbus, Ohio.

THE ARTIST

Kara Güt investigates the new contours of human intimacy shaped by an increasingly pervasive online lifestyle, constructed detachment from reality, and the power dynamics of the virtual. Using image and screen-based media, Güt explores the ontological necessity of certain digital spaces. She is specifically interested in how the patriarchal conversation within these contexts can be subverted by the artists and the participants’ intervention to generate new meaning. Working with video, screen capture, and the web, video games, and other digital spaces, Güt creates artworks that are sculptural in nature. She is interested in expressing the mythos of the digital and its manifestations in the physical realm. This notion – which takes the form of objects that play with language, translation, faux-intimacy, consumerism, and a metamorphosis born from the lore of digital, and internet lifestyles – informs her practice. A multidisciplinary artist with an MFA from Cranbrook Academy of Art, Güt is the recipient of the Peter MacKendrick Endowment for Visual Artists, Güt has been featured on Refigural Magazine, The Unstitute, and the Detroit Center for Contemporary Photography among others. Her work is part of the Cranbrook Art Museum collection as well as several private collections. Güt currently lives and works in Columbus, Ohio.

 

HURT/COMFORT

digital video/machinima, color, sound, 11’ 34”, 2022, United States of America

Created by Kara Güt

Made with Elder Ring (FromSoftware, 2022)