kamilia kard

SPECIAL SCREENING: EARTH

MARCH 15-21 2021/15-21 MARZO 2021 (ONLINE)

WALKING THROUGH, WALKING AGAINST

machinima/digital video, color, sound, 30’, 2020. Italy


Girato in/con il videogioco Journey (Thatgamecompany, 2012), Walking Through, Walking Against è la documentazione di una performance d’artista. In Journey, il giocatore assume il ruolo di una figura avvolta da una tunica nel deserto, in cammino verso una montagna che si staglia all’orizzonte. Dopo averla raggiunta, l’artista ha fatto ritorno al deserto per testarne l’illusoria apertura, concludendo che i progettisti non hanno creato un confine visibile, “tangibile”, “solido” per marcare i bordi del territorio, come l’abisso invalicabile dei videogiochi del passato oppure il fondale dipinto nel set di The Truman Show: qui, il confine è invisibile, poroso eppure insuperabile. Il limite è del tutto aleatorio: è fatto di aria o, meglio, vento simulato: superata l’ultima duna, i giocatori sono respinti automaticamente.

Shot with/in Journey (Thatgamecompany, 2012), Walking Through, Walking Against is a video documentation of a performance by the artist. In the original game, the player takes the role of a robed figure in a desert traveling towards a mountain looming in the distance. After reaching the mountain, the artist returned to the desert and began testing its illusory openness, quickly realizing that the designers did not introduce a visible, recognizable, “solid” border to mark the edge of the territory — e.g. a bottomless abyss in older games or the painted wall built around the set of The Truman Show. Here, the border is transparent, porous, soft yet impenetrable. Any attempts to cross such an invisible threshold are doomed to fail. The border is intangible, like air or, rather, simulated wind: when players try to overcome the last dune, they are pushed back automatically.

L’ARTISTA

Kamilia Kard è un’artista e docente nata a Milano. Dopo aver conseguito una laurea in Economia Politica, passa a studi artistici ottenendo un diploma triennale in Pittura e una laurea specialistica in Cinema e Video, Net Art all’Accademia di Belle Arti di Brera di Milano. Attualmente è dottoranda in Digital Humanities all’Università degli Studi di Genova. Insegna Comunicazione Multimediale all’Accademia di Brera e Modellazione Digitale 3D all’Accademia di Carrara. La sua ricerca esplora come l’iperconnettività e le nuove forme di comunicazione online abbiano modificato e influenzato la percezione del corpo umano, della gestualità, dei sentimenti e delle emozioni. Le sue opere sono state presentate a livello internazionale, tra cui Galerie Odile Ouizeman a Parigi, Dimora Artica a Milano, Metronom a Modena, Victoria & Albert Museum a Londra, P7 a Parigi, IMAL a Brussels, Fotomuseum a Winterthur, Svizzera, La Triennale di Milano, il Museo di Contemporary Art, São Paulo, Brasile, La Quadriennale di Roma al Palazzo Delle Esposizioni, Hypersalon, a Miami and il Museo del Novecento, Milano. Ha curato Alpha Plus. An Anthology of Digital Art (Editorial Vortex 2017). Ha partecipato come relatrice alla conferenza Machine Feeling (Transmediale e Cambridge University), una serie di panel focalizzati sul tema dell’intelligenza artificiale, del machine learning e delle nuove forme di linguaggio sociale e culturale da loro derivanti. È stata Visiting Fellow a Paris Sciences et Lettres EnsadLab nel gruppo di ricerca di François Garnier Spatial Media, focalizzandosi sui temi della cognitività e agentività all’interno degli ambienti VR.

THE ARTIST

Kamilia Kard is an artist and a researcher born in Milan. After earning a degree in Political Economy at the Bocconi University of Milan, she turned to art and received a BA in Painting and an MA in Net Art both from the Academy of Fine Arts of Brera in Milan. She is currently a Ph.D. candidate in Digital Humanities at the University of Genova. She teaches Multimedia Communication at the Brera's Academy and the Academy of Carrara. Her research explores how hyper-connectivity and new forms of online communication modified and influenced the perception of the human body, gestures, feelings, and emotions. Her work has been exhibited internationally, including Galerie Odile Ouizeman, Paris, Dimora Artica, Milan, Metronom, Modena, Victoria & Albert Museum, London, EP7, Paris, IMAL, Brussels, Fotomuseum, Winterthur, Switzerland, La Triennale di Milano, the Museum of Contemporary Art, Sao Paulo, Brazil, La Quadriennale of Roma at Palazzo Delle Esposizioni, Hypersalon, Miami and Museum del Novecento, Milan. She edited Alpha Plus. An Anthology of Digital Art (Editorial Vortex 2017). She was a speaker at the Machine Feeling conference (Transmediale and Cambridge University), a series of panels focused on AI, machine learning, and the new forms of social and cultural language they spawned. She was Visiting Fellow at Paris Sciences et Lettres EnsadLab in the research group of François Garnier Spatial Media, focusing on the themes of cognition and agency within VR environments.