georgie roxby smith

MAY 25-30 2020/25-30 MAGGIO 2020 (ONLINE)

SPECIAL THANKS TO

AIN’T FREE

machinima/digital video, color, sound, 5’ 07”, 2019. Australia.

 

Il cosiddetto mondo " gratuito" del videogioco in rete è una farsa che i giocatori e gli utenti dei social network - specie quelli che bazzicano i mondi virtuali - accettano di buon grado. A quindici anni dal debutto, Second Life non è una città fantasma digitale. Basti pensare che gli oltre ottocentomila utenti attivi che lo abitano hanno speso oltre 336 milioni di ore nel 2018, producendo circa cinque milioni di dollari di beni virtuali. Ain't Free racconta questa fiera del capitalismo sfrenato e il desiderio di presentare il meglio di sé attraverso l'acquisto e l'aggiornamento continuo di pelle, capelli, corpi, abbigliamento e case. Il sé offline, intrappolato nell’estensione coatta del proprio ego - condiviso con un pubblico sempre più limitato - degenera nell’alienazione prodotta dal loop infinito del consumismo.

The so-called free world of online gaming is a farce willingly ‘bought into’ by gamers and social networking users, particularly virtual worlds. After 15 years online, one might imagine Second Life as a digital ghost town, but it remains a semi-popular virtual world with over 800,000 active users spending an estimated 336 million hours inworld in 2018 alone – perusing the almost $5 million virtual goods for sale on their marketplace. Ain’t Free explores the carnival of empty capitalism and the desire to present the best self, best house, best imagined life through relentless purchasing and upgrading of skins, hair, bodies, apparel and homes. In the entrapment of the extended ego of the offline self - presented to an increasingly reducing online audience - the isolation of the never-ending loop of consumerism seems inescapable.

L’ARTISTA

THE ARTIST

Georgie Roxby Smith esplora le intersezioni tra il mondo virtuale e quello fisico. Utilizzando una varietà di strumenti - tra cui grafica tridimensionale, performance dal vivo, spazi virtuali e di gioco condivisi, installazioni e proiezioni - Smith tematizza il confine sempre più sfocato tra identità, materialità, realtà, virtualità e fantasia nella cultura contemporanea. Dal 2012 Georgie si concentra sulla rappresentazione di genere e sulla violenza nei videogiochi, in particolare quella rivolta alle donne nelle comunità online. Georgie ha esposto in numerose mostre sia a livello nazionale che internazionale, tra cui Art in Odd Places, New York; Prospectives, International Festival of Digital Art Nevada; Game Art Festival all'Hammer Museum di Los Angeles; Gamerz Festival (FR); Festival Miden (GR); e Generation i.2 - Aesthetics of the Digital in the 21st Century a Edith Russ Huas for Media Art (DE). Tra gli altri eventi di rilievo si evidenziano la curatela e le mostre in NOW13: New Media Art Now, il Substation Contemporary Art Prize e Self Help al Rawson Projects di Brooklyn, curata da Jocelyn Miller (MoMa PS1). Nel 2015, Georgie ha esposto alla Strafsachengalerie in Austria, al QUT Art Museum, alla James Makin Gallery e a Data Flow: Digital Influence alla Town Hall Gallery di Melbourne.

Georgie Roxby Smith works across a range of disciplines exploring new pathways between virtual and physical worlds. Employing a variety of tools - including 3D graphics, live performance, shared virtual and gaming spaces, installation and projection - her works explore the increasingly blurred border between identity, materiality, reality, virtuality and fantasy in contemporary culture. Since 2012 Georgie has been focusing on gender representation and violence in video games, particularly that directed towards women on screen and in online communities. Georgie has exhibited extensively both nationally and internationally including Art in Odd Places, New York; Prospectives International Festival of Digital Art Nevada; Game Art Festival at Hammer Museum Los Angeles; Gamerz Festival (FR); Festival Miden (GR); and Generation i.2 - Aesthetics of the Digital in the 21st Century at Edith Russ Huas for Media Art (DE). Other highlights include curating and showing in NOW13: New Media Art Now, Substation Contemporary Art Prize and Self Help at Rawson Projects Brooklyn, curated by Jocelyn Miller (MoMa PS1). In 2015, Georgie showed at Strafsachengalerie in Austria, QUT Art Museum, James Makin Gallery and Data Flow: Digital Influence at Town Hall Gallery in Melbourne.