FELIX KLEE

GRAND THEFT CINEMA

MARCH 15-21 2021/15-21 MARZO 2021 (ONLINE)

STOOP LABOR

machinima/digital video, black and white, sound, 3’ 18”, 2020. Germany.


Personaggi LatinX non giocabili lavorano senza sosta mentre la propaganda celebra i costi irrisori della manodopera. In un campo, un operaio canta “Lo que quiero es una máquina lechuguera” (“Tutto ciò che voglio è una macchina per la raccolta dell’insalata”). Stoop Labor combina l’estetica del film di propaganda americano degli anni ‘50 Why braceros? con delle registrazioni audio contemporanee e con i personaggi marginali di un videogioco per tematizzare il modo in cui il valore del lavoro è ridefinito per soddisfare un’insaziable sete consumistica. Dopo essersi liberato dal giogo del lavoro coatto, un bracciante osserva dalla cima di una collina un treno merci deragliato. Ma la circolazione delle merci in un mercato fondato sull’iper-sfruttamento non conosce pause. Stoop Labor utilizza l’estetica della propaganda e del consumo per creare una contro-narrazione.

Non-playable LatinX characters work in endless, repetitive shifts while the propaganda praise cheap Mexican labor. Somewhere on a field a worker sings “Lo que quiero es una máquina lechuguera” (“All I want is a salad harvesting machine”). Stoop Labor juxtaposes the 1950s US propaganda film Why braceros?, contemporary audio field-recordings, and background characters of a video game to critically examine how work is reshaped and its value redefined to conform to society’s insatiable consumerist needs. When one NPC frees himself from the endless loop of field work, he finds himself on top of a hill, looking at a derailed freight train. All the while goods keep circulating in a market labor dominated by the US which institutionalize exploitation. Stoop Labor appropriates propagandist material and consumerist technology to present a counter-narrative.

L’ARTISTA

THE ARTIST

Felix Klee studia cinema documentario presso l’Università della Televisione e del Cinema di Monaco, in Germania Dal 2020 al 2022 è stato membro del comitato consultivo al Locarno Film Festival. Laureato all’Accademia di Belle Arti di Monaco, Klee ha studiato con Julian Rosefeldt e Pia Fries. Ha inoltre studiato con Thomas Hartmann all’Accademia di Belle Arti di Norimberga e all’Universidad de las Artes Aguascalientes, in Messico. Ha co-fondato ReKollektiv, un collettivo di artisti e filmmaker che si battono per la democratizzazione delle riprese, promuovendo un approccio collettivo al montaggio. È stato direttore dell’animazione nel documentario animato Ausente della regista messicana Gisela Carbajal Rodríguez. Ha anche co-diretto e animato il cortometraggio di fiction sperimentale Vortex con il regista camerunense Cyrielle Raingou. Klee vive e lavora a Monaco.

Felix Klee is studying documentary filmmaking at the University of Television and Film in Munich, Germany. From 2020-2022 he served as an advisory board member at Locarno Film Festival. A graduate of the Academy of Fine Arts Munich where he studied time-based media under Julian Rosefeldt and painting under Pia Fries, Klee previously studied painting under Thomas Hartmann at the Academy of Fine Arts Nuremberg and was a guest student at Universidad de las Artes Aguascalientes Mexico. He co-founded the ReKollektiv, a collective of media artists and directors working towards the democratization of footage and a collectivist approach to film editing. He served as Director of Animation on the animated documentary Ausente by Mexican director Gisela Carbajal Rodríguez. He also co-directed and animated the experimental fiction short Vortex with Cameroonian director Cyrielle Raingou. Klee lives and works in Munich.