ELAINE HOEY

GAME VIDEO ESSAY B

MAY 25-30 2020/25-30 MAGGIO 2020 (ONLINE)

ANIMATED POSITIONS

machinima/digital video, color, sound, 23’ 39”, 2019. United Kingdom.


Animated Positions s’ispira alla pittura nazionalista europea del XIX secolo con l’obiettivo di esaminare il ruolo dell'arte nella rappresentazione degli ideali patriottici sciovinisti assurti a simboli culturali nei processi di formazione dell’idea di nazione. Mette in scena le posture ed atteggiamenti delle figure rappresentate in questi dipinti, utilizzando personaggi del videogioco Call of Duty.  Animated Positions mette in discussione l’atteggiamento nostalgico nei confronti del nazionalismo, offrendo una critica contemporanea all’intrinseca violenza delle odierne ideologie.

Animated Positions draws reference from 19th century European nationalist paintings and explores the role of art in the portrayal of jingoistic patriotic ideals that have become culturally symbolic in the formation of the nation state. This piece re-animates the war like stances and positions of bodies found within these paintings, using character animation taken from the video game Call of Duty. The work challenges notions of nostalgia for the nation state, creating a contemporary critique of the underlying violence that underpins much of today's nationalistic ideologies.

L’ARTISTA

THE ARTIST

Elaine Hoey è un’artista irlandese che lavora con i nuovi media e, in particolare, la realtà virtuale e l'arte interattiva. Hoey crea installazioni dinamiche, appropriandosi delle pratiche e dell'estetica dell'arte digitale contemporanea per esaminare le politiche del digitale e la nostra relazione con lo schermo. Sebbene il suo lavoro si basi principalmente sulla tecnologia della realtà virtuale, nella sua pratica Hoey incorpora un'ampia varietà di media legati all'arte digitale, tra cui il montaggio video, il suono tridimensionale, la programmazione, le videoproiezioni, il motion capture e la manipolazione delle immagini. Nel 1999 ha ottenuto un Certificate In Community Art for Community Development al NUI Maynooth (Dublino), nel 2016 e nel 2017 ha ottenuto un MBF e un MFA in Fine Art Media con lode al National College of Art and Design (Dublino).  Nel 2017 ha vinto l’R.C. Lewis-Crosby Award RDS Visual Arts Awards e l'RDS Culturel Irlandais Residency Award. Nel 2016, ha vinto anche il Taylor Art Award, RDS Visual Arts Awards. Le sue opere sono state esposte in tutto il mondo, tra cui l'Irish Museum of Modern Art di Dublino, il Fiesp Cultural Center di San Paolo in Brasile e nell’ambito di Art at the Anthropocene (2019) curata da Steve Wilmer.

Elaine Hoey is an Irish New Media artist working with virtual reality and interactive art. Hoey works mainly creating interactive based installations, appropriating contemporary digital art practices and aesthetics to explore the politics of digital humanity and our evolving relationship with the screen. Although her work mainly revolves around the exploration of virtual reality technologies she also incorporates a wide range of digital art mediums into her practice such as, video editing, 3d sound, programming, projection mapping, motion capture and image manipulation. In 1999 she obtained a Certificate In Community Art for Community Development at NUI Maynooth (Dublin) while in 2016 and 2017 she obtained a MBF and a MFA in Fine Art Media with honours at the National College of Art and Design (Dublin).  In 2017 she won the R.C. Lewis-Crosby Award RDS Visual Arts Awards and the RDS Culturel Irlandais Residency Award. In 2016 Elaine also won the Taylor Art Award, RDS Visual Arts Awards. Her works has been exhibited worldwide, among which the Irish Museum of Modern Art in Dublin, the Fiesp Cultural Center in São Paulo, Brazil and during Art at the Anthropocene (2019) curated by Steve Wilmer.