EDDIE LOHMEYER

GLITCH ‘N SCAPES

MARCH 15-21 2021/15-21 MARZO 2021 (ONLINE)

AN INTERVAL AMONG DEATH AND DREAM

machinima/digital video, color, sound, 5’ 14”, 2020. United States.


Un glitch machinima sperimentale che esplora stati alterati di coscienza attraverso l'estetica dell’errore, An Interval Among Death and Dream sfrutta espressioni sensuali di datamoshing per evocare un viaggio inquietante attraverso il Bardo nella tradizione del buddismo tibetano: uno stato esistenziale situato tra morte e rinascita, coscienza e incoscienza, trascendenza spirituale e allucinazione, ego e sua dissipazione. In questo caso, le scene di paesaggi incontaminati di Red Dead Redemption 2 (Rockstar, 2018) sono state successivamente corrotte per produrre una sequenza glitch in continua evoluzione in cui catene montuose e campi implodono dando luogo a violente astrazioni. La stranezza materiale del glitch rafforza questo vagabondaggio spirituale verso l’ignoto. Le tecniche di glitching producono cicli continui di distruzione e generatività dei dati, tra un’immagine gestalt e forme astratte alla base di interfacce familiari. Allo stesso modo, il Bardo come stato liminale tra il corporeo e il metafisico oscilla tra la realtà e i regni intermedi dell’essere. Attraverso la beatitudine e l’apprensione, An Interval Among Death and Dream considera l’estetica glitch come una forma di astrazione spirituale, che suscita stati alterati tecnicamente mediati attraverso la corruzione perpetua del dato e la generazione del nuovo.

An experimental glitch machinima that explores altered states of consciousness through the aesthetics of error, An Interval Among Death and Dream employs sensual expressions of datamoshing to evoke a haunting journey through the Bardo in traditions of Tibetan Buddhism: an existential state that lies between death and rebirth, consciousness and unconsciousness, spiritual transcendence and hallucination, ego and its dissipation. Here, footage of pristine landscapes has been captured from Red Dead Redemption 2 (Rockstar, 2018) and then corrupted to produce a continuously unfolding glitch sequence in which mountain ranges and meadow lands implode upon each other in violent abstractions. The material strangeness of glitch reinforces this spiritual wandering into the unknown. Glitch techniques often play with continual cycles of data’s destruction and generativity, between a gestalt image and abstract forms that underlie familiar interfaces. Similarly, the Bardo as a liminal state among the corporeal and metaphysical negotiates among reality and intermediate realms of being. Through bliss and apprehension, An Interval Among Death and Dream considers glitch aesthetics as a form of spiritual abstraction, one that elicits technically mediated altered states through data’s perpetual corruption and generation of the new.

L’ARTISTA

THE ARTIST

Eddie Lohmeyer è Assistant Professor di Digital Media presso il Department of Games and Interactive Media dell’Università della Central Florida, negli Stati Uniti. La sua ricerca esplora gli sviluppi estetici e tecnici in relazione all’evoluzione dei media digitali, con particolare enfasi sui videogiochi e sul loro rapporto con le avanguardie artistiche. La sua pratica artistica tematizza l’esperienza incarnata attraverso processi ludici spesso perturbanti.

Eddie Lohmeyer is Assistant Professor of Digital Media in the Department of Games and Interactive Media at the University of Central Florida, USA. His research explores aesthetic and technical developments within histories of digital media, with a particular emphasis on video games and their relationship to traditions of the avant-garde. Additionally, his art considers embodied experience through processes of play and defamiliarization.