CHRIS KERICH

SPECIAL SCREENING: WATER

MARCH 15-21 2021/15-21 MARZO 2021 (ONLINE)

VISCERA CLEANUP DETAIL (PILES)

digital video/machinima, color, sound, 80’, 2018-2020. United States.

DESCRIZIONE

Viscera Clean-Up (Piles) fa parte del più ampio lavoro di Chris Kerich, Piles (2018), che documenta oltre 22 ore di una performance, trasmessa in live streaming su Twitch, nel quale il giocatore crea montagne di cadaveri in Dishonored: Death of the Outsider, Skyrim, Hitman, Metal Gear Solid V, Viscera Cleanup Detail, Slime Rancher e Tabletop Simulator. La pratica di accumulare corpi è relativamente diffusa nelle comunità di videogiocatori: una semplice ricerca su YouTube rivela un’infinità di video di giocatori che creano cumuli di corpi inerti. Questi video sono presentati solitamente come uno spettacolo cruento e grottesco oppure come una goliardata. Piles problematizza questa questa pratica, per illustrare come i videogiochi mettano a tema la vita, la morte e l’incoscienza nel contesto delle loro meccaniche, sottolineando la pratica violenta ripetitiva del ferire, dell’uccidere e del distruggere. Nello specifico, questa variante di Piles si concentra sul videogioco Viscera Cleanup Detail.

DESCRIPTION

Viscera Clean-Up (Piles) is part of Chris Kerich’s larger body of work Piles (2018), a collection of over 22 hours of a performance livestreamed on Twitch, in which the player creates piles of dead or unconscious bodies in Dishonored: Death of the Outsider, Skyrim, Hitman, Metal Gear Solid V, Viscera Cleanup Detail, Slime Rancher, and Tabletop Simulator. The practice of piling up bodies is relatively common in video game playing communities: a simple YouTube search will bring up many videos of players documenting piles of bodies that they have created in games. These videos are primarily presented as gory spectacles, or even as pranks and jokes. Piles seeks to examine this practice, to interrogate how these video games incorporate abstractions like life, death, and unconsciousness into their mechanical infrastructure, and to reveal this through the repetitive violent practice of incapacitating or killing people and piling up their bodies. This specific variant focuses on Viscera Cleanup Detail.

L’ARTISTA

THE ARTIST

Chris Kerich è un programmatore e artista che vive e lavora a Santa Cruz in California. Studia i sistemi — e la loro messa in crisi —, l’arte vincolata, l’informazione, i cultural studies e i videogiochi. Dottorando nel programma in Film & Digital Media presso l’University of California a Santa Cruz, Chris ha ottenuto un Master of Arts presso il Massachusetts Institute of Technology di Boston nel 2017 e una Laurea di Primo Livello presso l’Università Carnegie Mellon nel 2013. Le sue opere sono state presentate in tutto il mondo. Ha partecipato a rassegne di digital art, tra cui il Milan Machinima Festival (2019) e Vector Festival (2018) di Toronto, in Canada.

Chris Kerich is a programmer and artist living and working in Santa Cruz, California. He is interested in systems — and their breaking up —, constrained art, information, critical science studies, and video games. A candidate in the Doctorate program in Film and Digital Media Studies at the University of California, Santa Cruz, Chris received a Master of Arts from the Massachusetts Institute of Technology (MIT) in 2017 and a Bachelor of Science from Carnegie Mellon University in 2013. His works has been exhibited internationally including digital art retrospectives like the Milan Machinima Festival (2019) and Vector Festival (2018), Toronto, Canada.