BRENTON ALEXANDER SMITH

THE NEO AVANT-GARDE

MARCH 19-26 2023/19-26 MARZO 2022 (ONLINE)

Introduced by/Introdotto da Matteo Bittanti

The impossibility of things disappearing

digital video/machinima, color, sound, 6’ 10”, 2022, Australia


L’opera di Brenton Alexander Smith, The impossibility of things disappearing, presenta una situazione che sfida una facile categorizzazione. L’opera mostra su un pesce disseccato che sembra essersi sollevato al di sopra delle onde, con movimenti giocosi e stranamente espressivi. Il pesce sembra girare sul posto, ma a ogni giro emergono sottili differenze nel modo in cui si muove. Sebbene la sua morte sia evidente, possiede un senso di autonomia e vivacità che conferisce all’opera una qualità agrodolce. Il video è stato realizzato utilizzando BeamNG.drive, che simula l’esperienza di guida con una fisica newtoniana “realistica”. Smith ha creato una semplice mod che scambia il veicolo del giocatore con il pesce e poi registra i suoi movimenti all’interno della simulazione fisica del gioco. Nonostante il controllo limitato sui movimenti del pesce, l’opera risultante è una meditazione sulla resurrezione e sullo spazio liminale tra la vita e la morte. Presentando il pesce in uno stato di transizione, che si dibatte senza sosta da qualche parte nell’oceano, Smith ci invita a considerare da dove è venuto e cosa diventerà.

Brenton Alexander Smith’s latest video work, The impossibility of things disappearing, is a haunting vignette that defies easy categorization. At its core, the piece centers on a desiccated fish that seems to have risen above the waves, its movements both playful and oddly expressive. The fish appears to be spinning in place, but with each turn, subtle differences emerge in the way it moves. While its “death” is apparent, it possesses a sense of agency and liveliness that lend the work a bittersweet quality. The video was made using BeamNG.drive, which simulates the experience of driving with “realistic” Newtonian physics. Smith created a simple mod that swapped the player’s vehicle with the fish and then recorded its movements within the game’s physics simulation. Despite limited control over the fish’s movements, the resulting work is a powerful meditation on resurrection and the liminal space between life and death. By presenting the fish in a state of transition, endlessly floundering somewhere across the ocean, Smith invites us to consider what it will become and where it came from.

L’ARTISTA

Brenton Alexander Smith è un artista australiano il cui lavoro indaga l’intricata interazione tra umanità e tecnologia. Crea opere che evocano emozioni contrastanti, dal disagio alla nostalgia, attingendo da una varietà di media, digitali e tangibili, per creare installazioni immersive che presentano componenti scultoree e video. Una delle principali preoccupazioni di Smith è cimentarsi con le ansie culturali che derivano dalla nostra dipendenza dalla tecnologia. La sua pratica conferisce ai detriti delle macchine qualità ed espressioni quasi-umane. Il risultato è un commento stimolante sul nostro rapporto con la tecnologia e sul ruolo che svolge nel plasmare le nostre vite. Smith ha conseguito un Master in Belle Arti presso l’Università del NSW in Australia nel 2020 e le sue opere sono state presentate a livello internazionale. Tra le sue mostre personali figurano I Feel Like a Nervous Wreck (2019) presso la galleria virtuale Closed on Monday Gallery e Together with Machines (2015) presso l’Akureyri Art Museum in Islanda. Ha inoltre partecipato alla Biennale Wrong (2019) a Valencia, in Spagna, e ha ricevuto la Friedman Foundation Travelling Scholarship nel 2014.

THE ARTIST

Brenton Alexander Smith is an Australian artist whose work delves into the intricate interplay between humanity and technology. He creates pieces that evoke a range of emotions, from discomfort to nostalgia, and draws on a variety of media, both digital and tangible, to craft immersive installations that feature both sculptural and video components. One of Smith’s primary concerns is addressing the cultural anxieties that arise from our dependence on technology. His work reflects this by imbuing machine detritus with human-like qualities and expressions. The result is a thought-provoking commentary on our relationship with technology and the role it plays in shaping our lives. Smith earned a Master’s degree in Fine Arts from the University of NSW in Australia in 2020, and his work has been exhibited internationally, as well as in his hometown of Sydney. His solo exhibitions include I Feel Like a Nervous Wreck (2019) at the virtual gallery of Closed on Monday Gallery and Together with Machines (2015) at the Akureyri Art Museum in Iceland. He has also participated in The Wrong Biennale (2019) in Valencia, Spain, and received the Friedman Foundation Travelling Scholarship in 2014.

 

THE IMPOSSIBILITY OF THINGS DISAPPEARING

digital video/machinima, color, sound, 6’ 10”, 2022, Australia

Created by Brenton Alexander Smith

Made with BeamNG.drive, Blender and OBS