ALESSANDRO TRANCHINI

GRAND THEFT CINEMA

MARCH 15-21 2021/15-21 MARZO 2021 (ONLINE)

Thousand-Yard Stare

machinima/digital video, color, sound, 4’ 2”, 2020. Italy.


In inglese, l’espressione “sguardo dei mille metri” (o duemila metri) indica l’atteggiamento di soldati emotivamente disconnessi dagli orrori che hanno sperimentato. Talvolta è usato per descrivere il fenomeno di dissociazione delle vittime di altri tipi di trauma. È lo sguardo di chi ha scrutato un mondo incomprensibile ed è stato sconfitto dalla sua complessità. Uno sguardo che rivela un vuoto, un buco nero, un senso di perdita. Lo sguardo che definisce l’essere umano nell’era digitale, un’era segnata dal sovraccarico di informazioni, dalle distrazioni costanti e dall’assenza di significato. Questo machinima illustra il fenomeno sottolineando il ruolo della crescente sorveglianza e del controllo sociale. Girato con/in Grand Theft Auto V, Thousand-yard stare si ispira ai lavori di Marc Augé, Mark Fisher, Jean Baudrillard, Paul Schrader e Godfrey Reggio.

The thousand-yard stare (or two-thousand-yard stare) is a phrase often used to describe the blank, unfocused gaze of combatants who have become emotionally detached from the horrors around them. It is also sometimes used more generally to describe the look of dissociation among victims of other types of trauma. It is the gaze of someone who has looked into an incomprehensible world and has been defeated by its complexity. It alludes to a void, a black hole, a sense of loss. It is the kind of gaze that defines the human being in the digital age, an age of information overload, constant distraction, and meaninglessness. This short film critically describe this state of affairs, by emphasizing the role of surveillance and control. Created with Grand Theft Auto V, Thousand-yard stare was inspired by the works of Marc Augé, Mark Fisher, Baudrillard, Paul Schrader, and Godfrey Reggio.

L’ARTISTA

THE ARTIST

Dopo aver ricevuto una Laurea in Comunicazione, Media e Pubblicità presso l’Università IULM di Milano, Alessandro Tranchini sta completando un percorso di Laurea Magistrale in Cinema e Nuove Tecnologie nel medesimo istituto. Si interessa principalmente di machinima e video essay ed è affascinato da temi quali la simulazione, l’iper-realtà, le emergenti forme di machine vision e post-fotografia. Le sue opere sono state presentate e discusse da Il Post, Movieplayer, Milan Machinima Festival, Film School Rejects, No Film School, Directors’ Library e Associated News. Tranchini vive tra Domodossola, Pavia, e Milano.

Alessandro Tranchini received a B.A. in Communication, Media, and Advertising from IULM University, in Milan and is currently completing a Master’s Degree in Cinema and New Technologies at the same school. A prolific machinimist and the video essayist, Tranchini explores themes such as simulation, hyper-reality, emerging forms of machine vision, and post-photography. His works have been presented at /discussed by Il Post, Movieplayer, the Milan Machinima Festival, Film School Rejects, No Film School, Directors’ Library and Associated News. Tranchini lives between Domodossola, Pavia, and Milan.