alessandra porcu

GAME VIDEO ESSAY

15-21 MARZO 2021/15-21 MARZO 2021 (ONLINE)

decostruire l’algoritmo (deconstructing the algorithm)

machinima/digital video, color, sound, 12’ 26”, 2020. Italy.

voice over: Alessandra Porcu, Valentina Tanni


Questo video saggio ludico esamina il ruolo degli algoritmi “neutrali” nell'introdurre nuovi pregiudizi basati sul gender, il sesso e la cultura. L’artista ricorre al machinima per mettere a tema la nozione stessa di rappresentazione e riconfigurare la propria identità in un contesto dominato dalla supremazia bianca, dagli imperativi patriarcali e dalla misoginia diffusa. La passività incoraggiata dai videogiochi nonché dal cinema è promossa anche dai social media e dal live streaming, nei quali lo sguardo maschile è pervasivo. La filmmaker e studiosa rifiuta la prospettiva malestream tanto nei videogiochi quanto nei giochi video.

This game video essay examines the role of “neutral” algorithms in introducing new biases based on gender, sex, and culture. The artist uses the practice of machinima to question the very notion of representation and to reconfigure her identity in a context informed by white supremacy, patriarchal imperatives, and widespread misogyny. The passivity encouraged by digital games as well as cinema is further promoted by social media and live streaming culture, which are both dominated by the male gaze. In her work, the filmmaker and scholar rejects the pervasive malestream perspective in both videogames and game videos.

L’ARTISTA

THE ARTIST

Dopo aver conseguito una Laurea in Arte e Media all’Accademia di Belle Arti di Sassari con una tesi sull’uso montaggio nel cinema di Sergej Ėjzenštejn e di Carl T. Dreyer, Alessandra Porcu si specializza in Scienze dello Spettacolo presso l’Università degli Studi di Roma “La Sapienza” con una tesi dal titolo ‘Video-militanza tra comunità e individuo. Il caso di Anna e de L’isola dell’isola’. Tra le sue pubblicazioni accademiche spiccano “Decostruire l’algoritmo. Princess Peach si salva da sola. Le rappresentazioni di gender nei videogiochi”, “Videogiocatrici nell’epoca dello streaming. Ragazze, discriminazione e gameplay su Youtube Italia”, “Una biblioteca di webstar. Compendio sull’autobiografia della diva creator” e “Violetta Rocks. ʻPersonaggiaʼ del Web che fa tutto da sé”.

After receiving a B.A. in Art and Media from the Academy of Fine Arts in Sassari with a thesis on the function of montage in Sergei Ėjzenštejn and Carl T. Dreyer’s cinema, Alessandra Porcu graduated in the M.A. in Performing Arts program at the Università degli Studi di Roma “La Sapienza” with a thesis entitled “Video-militancy between community and individual. The case of Anna and L'isola dell’isola”. She is the author of several essays and articles, including “Deconstructing the algorithm”, “Princess Peach saves herself. Gender representations in videogames”, “Gamers in the age of streaming. Girls, discrimination, and gameplay on YouTube Italia”, “A library of webstars. Compendium on the autobiography of the diva creator” and “Violetta Rocks. ʻCelebriteeʼ of the Web that does everything by herself”.