ARCHIVE

MILAN MACHINIMA FESTIVAL 2018

Estetiche del cinema videoludico

AESTHETICS OF GAME-BASED CINEMA

IULM UNIVERSITY HOSTS THE FIRST EDITION OF THE

MILAN MACHINIMA FESTIVAL

MILAN - On Friday March 16,  2018 from 6.00 p.m. in the Sala dei 146 (IULM OPEN SPACE), IULM University hosted the first edition of the MILAN MACHINIMA FESTIVAL, an official event of the Milano Digital Week 2018. The event was organized by the Master of Arts in Game Design of IULM University. 

A follow-up to the 2016 exhibition GAME VIDEO/ART. A SURVEY organized by IULM University, this retrospective featured a selection of machinima produced by international artists.

Situated at the intersection between video games, experimental cinema and video art, machinima is an audiovisual genre that defies easy categorizations. Artists appropriate and modify pre-existing video games to create visually idiosyncratic experiences.

This international selection of audiovisual works expands upon our notions of what machinima can do and be. Drawing on a broad range of innovative storytelling techniques, including experimental narratives, avant-garde poetics, crossovers into the documentary genre, and contemporary art practices, the MILAN MACHINIMA FESTIVAL brings together an eclectic range of short and medium works by international filmmakers.

The first edition of the MILAN MACHINIMA FESTIVAL featured Tayla Blewitt-Gray (Australia), Alan Butler (Ireland), Jacky Connolly (United States), Thomas Hawranke (Germany), Jonathan Vinel (France), John Wilson (United States), and Eduardo Tassi (Italy) among others. By hijacking Grand Theft Auto, The Sims, and other titles, these filmmakers and video artists created digital shorts focusing on such themes as sexuality, politics, alienation, creativity, and violence.

Curated by Matteo Bittanti, the MILAN MACHINIMA FESTIVAL was presented by Laura Carrera and Gemma Fantacci, students of the M.A. in Game Design at IULM.

Sponsored by the City of Milan, Department of Digital Transformation and Public Services, the Milano Digital Week celebrates the driving forces that are reshaping work, leisure, and learning. By highlighting the interplay behind production and consumption made possible by digital technology, MDW aims at connecting citizens, companies, institutions, universities, and research centers. As an open window onto the world of tomorrow, these initiatives actualize the future. 

The second edition of the MILAN MACHINIMA FESTIVAL is slated for March 2019.

l’Università IULM ospita la prima edizione del

MILAN MACHINIMA FESTIVAL

MILANO - Venerdì 16 Marzo 2018 dalle ore 18.00 presso la Sala dei 146 (IULM OPEN SPACE) dell'Università IULM è stata organizzata la prima edizione del MILAN MACHINIMA FESTIVAL, un evento ufficiale della Milano Digital Week 2018. Il MMF è stato organizzato dal Master of Arts in Game Design della IULM.

In linea con la precedente mostra GAME VIDEO/ART. A SURVEY (2016), la retrospettiva ha proposto al pubblico milanese una selezione di machinima realizzati da artisti internazionali.

Situato all’intersezione tra videogiochi, cinema sperimentale e video arte, il machinima è un audiovisivo che non si presta a facili categorizzazioni. Grazie all’appropriazione di materiali videoludici pre-esistenti, gli artisti creano esperienze visive idiosincratiche.

Questa selezione internazionale di opere audiovisive espande le nostre nozioni sul potenziale del machinima. Traendo ispirazione da una vasta gamma di tecniche di narrazione innovative, in bilico tra cinema sperimentale, poetica d'avanguardia, crossover documentaristici e pratiche d'arte contemporanea, il MILAN MACHINIMA FESTIVAL presenta cortometraggi e mediometraggi realizzati da cineasti e artisti internazionali.

Tra i protagonisti della prima edizione del MILAN MACHINIMA FESTIVAL spiccano Tayla Blewitt-Gray (Australia), Alan Butler (Irlanda), Jacky Connolly (Stati Uniti), Thomas Hawranke (Germania), Jonathan Vinel (Francia), John Wilson (Stati Uniti), ed Eduardo Tassi (Italia). Attraverso l'uso creativo di Grand Theft Auto e The Sims, video artisti e filmmakers hanno realizzato cortometraggi che esplorano la sessualità, la solitudine, la creatività e la violenza.

Curato da Matteo Bittanti, il MILAN MACHINIMA FESTIVAL è stato presentato da Laura Carrera e Gemma Fantacci, studentesse del Master of Arts in Game Design della IULM.

Promossa dal Comune di Milano, Assessorato alla Trasformazione Digitale e Servizi Pubblici, la Milano Digital Week presenta tutte quelle realtà che stanno trasformando il lavoro, il tempo libero, la formazione e le dinamiche della progettazione e della produzione attraverso le modalità digitali. Un’opportunità di riflessione e confronto per cittadini, aziende, istituzioni, università e centri di ricerca, un modo altro di conoscere e di aprire una finestra sul domani. 

La seconda edizione del MILAN MACHINIMA FESTIVAL avrà luogo nel marzo 2019.